Kontakta oss

Kanske du vill ha hjälp med redovisning eller något annat relaterat till din verksamhet?
Tveka inte att kontakta oss, ingen fråga är för liten.

b

Huvudboken RJP AB

VAT: SE559265482501

Efter överenskommelse

Skicka e-post

offert@huvudboken.nu

Ring

+46 708 630 930

Skicka brev

Vasavägen 2, 169 58 Solna

F.A.Q.

Några vanliga frågor

Vad är för skillnad mellan bokföring och redovisning?

I de flesta sammanhang betyder bokföring och redovisning ungefär samma sak och kan användas synonymt. Historiskt kanske bokföring mer använts för att beskriva själva hantverket, medan redovisning mer syftar till slutresultatet, tex bokslut, årsredovisningar etc. Till vardags går det bra att använda vilket som.

Måste vi bokföra?

Ja. Alla företag som bedriver näringsverksamhet har bokföringsplikt. Många behöver också bokföra även om de inte bedriver näringsverksamhet, tex aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar mfl.

Redovisningskonsult eller revisor?

Ja, vad är egentligen skillnaden?

Redovisningskonsulten hjälper företaget med själva bokföringen och redovisningen, antingen helt eller delvis. Konsulten har också ofta en rådgivande funktion kring de delar som företaget har valt att sköta själva och kan hjälpa till med ekonomistyrning och affärsutveckling. På Huvudboken är vi redovisningskonsulter.

En revisor är en person som har till uppgift att göra en revision av bolaget eller föreningen, det vill säga att oberoende granska och uttala sig om förhållandena i verksamheten.

Revisorn intygar att företaget skött sin redovisning, men också att styrelsen har hanterat sina uppgifter på rätt. Med andra ord är revisorns uppgift att granska bokföringen och skötseln av företaget. Revisorn skriver sedan ett intyg, en så kallad revisionsberättelse som kan ligga till gagn för intressenter i företaget att kunna göra sin bedömning.

Mindre företag kan i vissa fall välja att inte ha en revisor.

Vad kostar en anställd?

Frågan är förstås omöjlig att svara på utifrån hur den är ställd. Men svaret är i allt väsentligt – mycket mer än de flesta småföretagare förväntar sig. Sådant som en arbetsgivare betalar – och som kan vara viktigt att tänka på när man ska anställa – men som inte alltid framgår av ett lönebesked är ofta:

  • Arbetsgivaravgift
  • Kommunalskatt
  • Statlig inkomstskatt
  • Pensionsavgift
  • Kyrko- och begravningsavgift
  • Public service-avgift
  • Sjuklön
  • Försäkringar
  • Avtalspension
  • Friskvårdsbidrag
  • Förmåner
Gäller muntliga avtal?

Ja, muntliga avtal gäller och tex ett anställningsförhållande uppstår så snart ni kommit överens om att så ska ske. Dock kan det ju vara betryggande för båda parter att skriva ned det ni avtalat om, så att inte framtida missförstånd uppstår. Avseende anställningsavtal måste ni som arbetsgivare dock senast inom en månad lämna skriftlig information om villkoren för anställningen, om inte anställningstiden är synnerligen kort.

Moms på leasingbil?

Får vi dra av den ingående momsen på leasingavgiften (hyran)?
Ja, eller i alla fall halva, så här skriver Skatteverket i frågan:

Avdrag för ingående skatt på hyra (leasing) av personbil finns enligt en schablonregel med 50 procent av den ingående skatten på hyran.

Det finns dock en del undantag, läs därför gärna vårt inlägg i ämnet, Bilar och moms.

Är det svårt att starta ett företag?

Nej, att starta ett företag är numera ganska enkelt och Verksamt.se är en hel portal där olika myndigheter gjort det så enkelt som möjligt att komma igång. Självklart kan man också anlita hjälp om man behöver det eller har särskilda frågor.

Att driva ett företag däremot – det är den stora utmaningen. Men det är också spännande och kan göra att du får arbeta med det du brinner för.

Lycka till!

Skicka ett meddelande

Vill du boka ett möte eller har du en fråga? Skicka ett meddelande så återkommer vi.

Den här sidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.